20-tals sminkning - Dag 12

   Nu har vi ÄNTLIGEN börjat med årtalen. Och vi börjar ifrån början så vi följer sminkets utveckling och historia. Så 20-talet först!

  När man kollar på 20-talet så ser de flesta sotade ögon och röda läppar, gör en make och tror att de funnit 20-talet. Tänk så fel man kan ha.

   På 20-talet så var sotningen rund, vilket fick ögat att se runt ut, som ett ledset hundöga då man även gjorde starkt markerade målade ögonbryn som var runda i formen och gick ner i en fin båge med en liten "sväng/vinge" på slutet för att få det så ledset som möjligt ;)

   Läpparna var inte alls röda och helt ifyllda som de flesta tror. Kolla på klassiska fotoporträtt av den dagens ikoner så förstår ni vad jag menar. Överdelen var mer hjärtformad och följde inte läpparnas naturliga konturer utan var mindre än de naturliga läpparna. Man satte en bas över den del av läpparna som ej skulle bära läppstift för att få bort konturerna, man ser himla rolig ut kan jag lova när man bara har basen på läpparna och ej börjat med att fylla i dom ;)

   Ansiktet skulle vara ljust och blekt men ändå jämn i ytan. Rougen satt bara i ett rosa litet skimmer på kindäpplet. Man påminde lite om en docka kan man säga.

  Klassiskt porträtt av Coco Chanel:


Går inte in i detalj för det tycker jag ni skall gå i min underbara skola för att lära er ;)

Visste ni att det kom på modet att alla kvinnor skulle röka på 20-talet?

Nu skall jag sova, godnatt!!!

  


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0