3:e skoldagen - Fluid Bas/Shading & Baser

   Idag var en väldigt intressant dag där vi skulle lära oss att ta fram basen i smink, grunden för att få en bra makeup. Det gör man genom att lyfta fram de positiva egenskaperna i ett ansikte och ta bort de mindre smikrande delarna. Shading och highlighter arbetar man mycket med då.

   Det finns hela 3 stycken hudfärger i världen, gul, röd och oliv där den sistnämnda är den vanligaste. Jag själv är dock gul i tonen i min hy.

   Vi fick lära oss hur vi anpassar oss efter de olika färgerna och hur man tar bort det blåa under ögonen och de röda tonerna i ansiktet. Detta kändes som en liten repetion för min del då jag redan hade koll på just den biten men man lär sig en hel del nya saker med de underbara lärarna vi har. Det gäller bara att veta vilken färg som neutraliserar (döljer) den färg du vill ta bort i ansiktet.

   Jag gjorde i ordning ett litet "sminkschema" för att komma ihåg de olika stegen och bara man lär sig de grunderna så går det nog snabbare och snabbare för vare gång att få till en bra sminkning det gäller bara att vara noga när man lägger skuggorna (shadingen) och framhäver de bra partierna med highlighter.

   Det finns två typer av foundation, matt och liquid. Då liquid är tunnare så är den som gjord för mig då min torra hy inte alltid vill som jag vill ;)

   Mer tips får ni inte som sagt som jag redan påpekad många gånger så är detta mestadels för mig så jag har koll på vad vi gått igenom och vad jag ska plugga på när vi kommer till teori och praktikproverna i juni sen! Vill ni få reda på de speciella teknikerna man använder oxh sminkschemat man går igenom så föreslår jag att ni söker till skolan, den är underbar och så lärorik! Men en hel del tips och trix kommer ni nog få ändå!

   Undrar ni något någon gång så ställ en fråga då jag kommer ha ett "Svar på era frågor" inlägg någon dag när jag fått tillräckligt med frågor!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0