Dagens nyinlärning, Champagne!

   En av mina favoritdrycker, jag och Jari har provat en hel del olika champagne. Känner mig gammal när jag skriver det här men så är det, har provat då äkta champagne och inte mousserande vin! Så lite nyinlärning för idag då:

På de flesta champagneflaskor finns det en bild som ser ut som en stjärna eller är snarlik en. Det skall föreställa en ovanligt ljusstark komet som sågs 1811. Anledningen till detta är att just den årgången, årgång 1811 sägs vara oöverträfflig i kvalitet.

   Hastigheten när man öppnar en champagneflaska är 80 km/h!

   Den genomsnittliga diametern på bubblorna i äkta champagne är 0,5 mm.

   En misslyckad jäsning i produktionen av vin i distriktet Champagne skapade denna dryck och champagne får bara kallas för champagne om det kommer ifrån detta distrikt i nordöstra Frankrike.

   Pierre Pérignon, som var munk då nästan all vintillverkning ägde rum på kloster, sägs ha uppfunnit denna dryck 1688. Han sägs ha uttryckt sig: "Kom fort, jag dricker stjärnorna" efter att ha druckit sitt första glas champagne.

   Egentligen var han ej först då engelsmannen Christofer Merret redan 1662 lagt fram en vetenskaplig rapport som beskriver hur engelska vinfabriker framställer mousserande vin genom att tillsätta socker och framkalla en andra jäsning. "Dom" Pérignon var dock den som vidareutvecklade champagne till vad det är idag.

   Marilyn Monroe badade i drycken.

   Marie - Antoinette gav namnet åt glaset "bröstkupa" som sägs vara en form av hennes perfekta bröst.

   I varje bondrulle dricker de champagne, Bollinger. Sedan 70-talet iallafall för innan det så drack alla Bond´s Dom Pérignon, varför de bytt är en bra fråga.

   Churchill, den brittiske premiärministern sa "den bästa champagnen är den som är kall, torr och gratis" då han hade ett kontrakt med champagnehuset Pol roger och fick dricka all den champagne han så önskade! 







Man lär sig något nytt var dag!


Kommentarer
Postat av: Matilda -Mercedes mamma & Mini i magen

yepp, tror hon var lite drygt ett år när hon "slutade",

2009-09-21 @ 22:43:57
URL: http://majbebis08.blogg.se/
Postat av: I Z Z A H ~ S V A R A R

Hej du va med i min tävling där man kunde vinna en Trenchcoat till ett värde av 659:- å nu är vinnaren utsedd så ta dej en titt på det vart du som blev den lyckliga vinnaren ! =)

2009-09-22 @ 01:17:28
URL: http://HTTP://IZZAH.BLOGG.SE
Postat av: Amanda

Ja, jag vann en trenchcoat. Det är tredje vinsten jag vinner till Felicia. Hon har fått ett smycke och en klänning innan med. ^^ Men om det är någon som kämpar så är det hon. Och då förtjänar man att bli lite bortskämd. Hoppas hon kan ha jackan bara...

Ska fråga om jag får ta kort så ska jag visa på bloggen sen isf.



Hur står det till med er?

Kramar

2009-09-22 @ 12:09:07
URL: http://creyla.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0