Gravid vecka 31

Barnet

   Barnet är nu cirka 40 centimeter långt huvud till fot. Nu börjar det närma sig födelselängden. Många har redan hår på huvudet som kan ha vuxit upp till två centimeter. Barnet har fortfarande inte lagt sig till rätta utan ligger ibland med huvudet nedåt och ibland med huvudet uppåt eller åt sidan.

Vikt 1 800 gram.


 

   Mitt monster är dock inte sådär stort men det rör sig hela tiden, gärna när man skall lägga sig då är det full rulle där inne. Det fick J erfara igår när han låg och kände på magen tror inte den har rört sig så mycket när han har försökt känna något. Brukar ju vara lugnande när han lägger handen på min mage.


 

Mamma


   Din lungkapacitet har ökat från 500 till 800 kubikcentimeter luft per andetag. Det behövs både för barnet och för dig själv. Den ansträngning det innebär att vara gravid kan göra dig andfådd. Bebisen fyller upp större delen av magen. Det kan kännas trångt och tungt. Många kvinnor samlar på sig vatten. Om dina ben är svullna och känns tunga kan du prova med stödstrumpor. Tala med din barnmorska eller hör efter på apoteket. Har du börjat tänka på förlossningen? Känns det bra, roligt, spännande, ångestframkallande, häftigt? 

Källa: www.vardguiden.se

   Inga bristningar ännu men svårt att andas på kvällarna, blir väl så när man ätit såklart och magen är full. Mina ben har inte heller svullnat vilket jag är himla glad för, mina händer har inte heller någon vätska is sig som tur är då jag inte känt av något av karpaltunnelsyndromet på en vecka. Peppar, peppar ta i trä!

   Har ju sett förlossningsvideon ifrån förra veckan och funderat på både förlossning och bedövning. Sen vet vi ju inte som sagt vad som händer när jag slutar med medicinen i vecka 36 men jag är inställd på en helt vanlig förlossning. Däremot tror jag att jag vill stå på knä. Nu när jag haft värkar känns det skönt när man ligger så i sängen på knäna med en kudde under magen det är avslappnande så ska nog göra det, det är mina planer i alla fall. Och sen tror jag nog på en epidural- bedövning och lustgas såklart men vi får se vad som händer helt enkelt.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0