Förlossningsberättelsen, bättre sent än aldrig!

   Har tänkt att skriva ner den här många gånger men det har ej blivit av, har nämligen väntat på att få mina förlossningsjournaler hemskickade men ede verkar ej vilja dyka upp. Så jag får väl skriva den endå.

   Jag har ju som sagt haft lite komplikationer under min graviditet som gjort att jag till en början blev ordinerad sängläge. Fick foglossning, värkar redan i vecka 26 då jag åkte in på akuten och de trodde jag skulle föda för min livmodershals var öppen. Den skall vara stängd 50 mm men var bara stängd 28mm tack vare att värkarbetet satt igång. Jag fick då gå på "brickanyl" som av någon anledning stannar upp värkarbetet då de egentligen är till för att öppna luftvägarna. Fick veta att jag fått astma samt karpaltunnelsyndroomet i högerhanden så en hel del hände.

   Så det hände en hel del och att vara sängliggandes var inte något ut av de roligaste jag varit med om men i slutet av min graviditet så vände allt och jag blev nästan friskare än jag varit innan de 3 sista veckorna.

   Åter till förlossningen. Jag slutade med tabletterna på måndagen och fredagen blev mina värkar lite mer återkommande. Söndagen den 3 maj hade jag och Jari varit på stan och av någon anledning ätit middag redan vid 15 vilket vi aldrig gjort annars sen åkt hem och matvilat till klockan 17:30.

   Vattnet gick klockan 18:00 när jag reste mig upp för att gå på toaletten. Ropade då till Jari att "det rinner vatten här". Måste säga att vi båda var väldigt lugna med tanke på att vi skulle få vårt första barn men å andra sidan har vi varit berädda på den här dagen sen jag var i vecka 26 och det var 10 veckor sedan. Jag satte mig i köket och ringde och förvarna förlossningen då vi blivit tillsagda att vi MÅSTE åka upp direkt. Jari packade sin väska sen frågade han så snällt om vi hann åka och köpa cigaretter till honom så han fick lugna nerverna.

   klockan 19 var vi på sjukhuset och de tog min cet-kurva. Värkrna hade satt igång direkt och de undrade om vi hade pratat om kejsarsnitt då hon låg i säte och var väldigt liten. När vi varit inne veckan innan så trodde de att barnet bara vägde 1750gram. Vi var inställda på kejsarsnitt så det var inget att snacka om, de sa att de skulle återkomma när vi fått operationstid. 

   Jag passade då på att släpa mig till toaletten när jag hade chansen. Då gick min slempropp. Ingen trevlig syn vill jag lova. När jag kom ut så kom sköterskan inspringandes igen och sa att jag skulle på operation på momangen. Jag tror att anledningen till att det gick så fort att få tid var för att eftersom mina värkar satte igång när mitt vatten gick så hade jag på en timme öppnat mig 5 cm och då blev det brottom med operation så jag slapp föda normalt när barnet redan var stressad och hade brottom ut. Så en vanlig förlossning hade gått fort.

   Åkte upp till operationen och blev meddelade att vi skulle hamna bland alla olycksfall då det var helg samt så hade det varit första maj så det var väldigt fullt där, så ingen operationssal för förlossningar inte. När jag kom in och fick lägga mig på en brits kände jag mig som jesus på korset för jag fick ligga på rygg med båda armarna ut som de bara satte mer och mer saker på. En klantig sjuksköterska satte en nåli min arm för dropp men tappade sen hela ställningen i golvet så det bara sprutade blod i röret, jäkla pucko! Det som faktisk var mest lugnande förutom att min sambo var med var att när vi kom upp möttes vi av vår kära granne, Larissa som skulle medvärka på vår operation och det kändes skönt att ha ett välbekant ansikte där.

   Det tog 45 lååånga minutrar innan narkosläkaren kom då det hade kommit in en man som fått flera knivhugg i buken som han var tvungen att ta först. Jätte roligt att höra allt sådant i salen där man låg och hade ont som faen!

   När han väl kom och jag fick bedövning gick det fort, operationen (akuta kejsarsnittet) var över på 17 minuter. Jari satt och pillade mig i håret i sin "spaceman" dräkt han hade på sig så jag iallafall kände att han var där. Sen ropade de på Jari för att han skulle få komma och ta kort på tösen. Och vet ni vad, han klippte navelsträngen ;) ingen svimning för den som svimmar för lite blod ibland.

   Ut kom en stolt fader med lillmonstret i famnen och berättade att vi fått en tös och namnet var ju redan bestämt, Thilda! Det tråkiga var bara att min bedövning hade tagit så högt på mig så jag kunde ej känna henne när jag skulle röra vid henne. Fick sedan syrgas då jag hade jätte svårt med andningen, var jätte trött men vågade faktiskt inte somna där för jag trodde inte jag skulle vakna. 

   Blev uppskjutsad på uppvaket som jag låg på i 4 timmar medansJ fick både byta blöja och mata henne på kopp. Han kom och berättade att hon var en frisk liten tös som inte alls väge 1750 gram utan exakt 2300 gram och var 42 cm lång.
21:28 var hon ute men jag fick inte hålla henne förens kockan 02 på natten. Jari berättade att de kört upp henne till Neo eller avdelning 62c som det även heter i kuvös men när hon kom upp sa de att hon ej behövde ligga i den då hon var fullt frisk. hon räknas endå till ett prematurbarn då hon är född i vecka 36 dag 4 men hon var nog friskare än vad jag var.

   3 veckor var hon inskriven på Neo innan hon officiellt var hemma och fick vara med oss utan att vi behövde oroa oss för hennes hälsa. Blev sondmatad den första tiden men nu väger hon 3500, är 2 månader gammal och ler som en solstråle, vilken vacker tös det blev till slut!  

Kommentarer
Postat av: SoffiZ- Oliwers mamma

Vi hamnade oxå på 62c, tycker att det var ganska bra där. Tur i oturen. Skoj att läsa! Jag har oxå en förlossningsberättelse nånstans i min blogg, i november tror jag, om du vill läsa. Kramar

2009-06-29 @ 00:30:36
URL: http://soffiz.blogg.se/
Postat av: Malin

Det verkar ju som att allt gick bra, och så skönt att hon var större än man först trott! :)

2009-06-29 @ 09:34:52
URL: http://chainsawy.blogg.se/
Postat av: Cissi

Man blir glad i hela kroppen av att läsa sånt här! Lilla liten =)

2009-06-30 @ 02:51:48
URL: http://ellaelisabeth.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0