Filmrecension, Knowing!

   Film ifrån 2008 med Nocolas Cage. En av mina favorit skådespelare så den var ju tvungen att ses.
 
  Denna film börjar lite mystiskt genom att man befinner sig 50 år tillbaka i tiden på en skola i USA. Där en elev vid namn Lucinda vinner en ide tävling där barnen skulle ge ut sina idee`r till hur de skulle inviga öppnandet av skolan. Lucinda har som idè att de skall gräva ner en tidskapsel där barnen får rita hur de tror att världen ser ut om 50 år. Sedan skall den begravas och inte öppnas förens efter 50 år.Lucinda fyller sitt A4 med siffror varpå läraren sliter pappret ur händerna på henne så hon ej hinner skriva klart. Lucinda försvinner efter ceremonin och hittas av lärarinnan i ett förråd i gymnastiksalen, skrapandes på dörren de sista siffrorna till pappret.

   50 går och John Koestler (Nicolage Cage) en ensamstående far då hans fru dött i en brand en tid innan hans son Caleb Koestler (Chandler Canterbury) erhåller ett av kuverten som har legat i tidskapseln. Han får brevet som Lucina hade skrivit.

   John som jobbar som en MIT professor sätter sig ner senare på kvällen för att se om han kan lösa pusslet och det han finner är mycket oroväckande! Alla siffror på sidan representerar först ett datum när stora katastrofer drabbat världen, sen antalet dödsfall och sen ett sista nummer som han ej kan sätta fingret på vad det är. Han finner även ett datum för när hans fru omkom i en stor brand på ett hotell och han ställer sig frågan, om detta legat begravd i 50 år innebar det att man skulle kunna ha förhindrat olyckan? Det finns dock 3 datum kvar av händelser som kommer att hända frågan är bara vart. Det är något han kommer bli varse om när han dagen efter skall hämta sin son och är med om en stor olycka som förorsakar 81 männiakor livet.

   Än så länge är jag med på flmens handling och helt uppslukat i allt som händer sen tycker jag bara det spårar ur. Vilka är männen som förföljer hans son och gömmer sig utanför hans fönster i skogen och vem var Lucinda. Slutet vänder hela handlingen och är mycket oväntat. I mina ögon lite för mycket science fiction som jag faktiskt tycker förstör filmens handling en hel del då jag tyckte om mystiken i böjan av filmen. Men denna film får helt klart godkänt men är nog ingen film jag ser igen.


Kommentarer
Postat av: Malin

Jadå, semperdroppar kör vi med, använder minifom också. Så kanske att det är något jag ätit? Idag verkar det onda vara borta igen! :)

2009-07-14 @ 20:33:19
URL: http://chainsawy.blogg.se/
Postat av: Denice- mamma till Hampus

har också sett den, det var ingen höjdare i slutet..

2009-07-15 @ 18:10:41
URL: http://deniicen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0