Dagens nyinlärning, Longinus.

   Fråga mig INTE hur det kommer sig att jag fick för mig att läsa detta idag men jag lärde mig ju något nytt iallafall :)

   Longinus är enligt medeltida och vissa moderna kristna traditioner namnet på den romerske soldat som genomborrade Jesus i sidan med sin lans när han var på korset. 

   Lansen som användes är känd som den Heliga lansen eller mer nyligen, särskilt i ockulta kretsar, som "Ödets spjut". Det hittades i Jerusalem på 500-talet. Som "Longinus lans" figurerar spjutet i legenden om den heliga graal. I medeltida folksägner, såsom den Gyllene legenden, botade Jesu blod Longinus blindhet.




Man lär sig något nytt var dag!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0