Dagens inlärning, Marie Antoinette!

   Närman ej får sova på mornarna kan man lika gärna passa på att lära sig saker, vilket jag gjort.

   Marie Antoinette har ett känt citat efter sig nämligen: "folket kan väl äta bakelser om de ej har råd med bröd" men detta är tydligen en vandringssägen. Citatet ingick i en populär samtida vandringssägen och det är bara logiskt att revolutionärerna använde det i sin propaganda mot kungafamiljen. Detta enligt tidningen Allt om historia!

   Under franska revolutionen häktades hela kungafamiljen och till slut dömdes Marie till högförräderi och dömdes till döden genom ioljotin, 16 oktober 1793 verkställdes domen.



Man lär sig något nytt varje dag!

Kommentarer
Postat av: Jacqueline

Hon hade även en affär men den svenska Axel von Fersen sägs det! :P

2009-07-14 @ 17:55:09
URL: http://jacqueline87.blogg.se/
Postat av: Nadja

Se där då lärde jag mig någor jag med hihi :D

2009-07-14 @ 18:16:44
URL: http://sweetladysoul.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0