Gravid v 27!

Barnet


   Nu är det lättare att mäta barnets fulla längd inklusive benen. Barnet är cirka
30 centimeter i sin fulla längd. Barnets ögon öppnas efter att ha varit stängda en tid. Det övar att öppna och stänga ögonen. Hörseln utvecklas allt mer och barnet kan hoppa till vid kraftiga ljud eller snabba rörelser från dig. Nu är överlevnadschansen stor om barnet skulle komma ut för tidigt.

Vikt 1 kg.


Mamma


   Nu kanske du känner en liten fot som trycker mot magen. Ibland tar barnet spjärn och prövar sina krafter. Du kan känna hur barnet "svarar" när du försiktigt trycker tillbaka. Du kan också börja känna dig tung och få bristningar, så kallade strior på mage och lår. Hittills har det ändå varit ganska bekvämt med en rund liten mage och en bebis som inte buffar till allt för hårt mot revben och insidan av magen.

   Klockan 11 på morgonen får jag ej sova utifall att jag skulle få för mig att ligga kvar så här pass länge i sängen. Och klockan 01 på natten är det också en himla fart i magen alltid samma tider tycks det så då vet jag vad jag har att vänta och vilka tider jag lär få vara uppe : )


Klåda
   
   Det är vanligt att gravida drabbas av klåda. Det kan vara hormonerna som påverkar huden eller kanske lider du av vätskebrist. I allvarliga fall kan klådan bero på förändringar i levern. Berätta för barnmorskan om din klåda så kan hon hjälpa dig med eventuell behandling.

http://www.vardguiden.se/templates/PregCalendar.aspx?c=3292&ArticleID=5522


   Var hos hjärtläkaren igår och det var väldigt intressant, skall få göra ett ultraljud iom 2-3 veckor på hjärtat finner de något fel så skall de gå ner genom strupen på mig för att göra en närmre kontroll. Hoppas inte på det sistnämnda men som det ser ut så ser det himla bra ut, hade världens underbaraste läkare igår. En som vet vad hon talar om, är nogrann och uppmärksam.
    Hon trodde däremot att jag hade något fel på mina lufyvägar så jag ska få en remiss och kolla allergier. Mitt medfödda lilla hjärtfel verkar ej finnas där men hjärtklappningarna samt smärtan i bröstet som sitter på samma ställe och är obehagligt kan ha helt andra orsaker, får veta mer efter jag genomgått ultraljuden och det andra roliga jag skall få göra men det känns bra iallafall.

   Nu gör j mat till mig här har precis haft besök av Michel, Milla och lilla Ellen. Michel är en lirare på trummor på guitarr hero vill jag lova, nej nu äta sen jobba!




PÖSS!!!


Kommentarer
Postat av: Madde

Jag har inte glömt..inte heller glömt att jag fått sms, men jag har glömt svara på det :P Har bytt mobiltelefon nu oxå, så smset följde inte med. Dessvärre hade jag helt glömt bort att jag ska på stor-kalas på lördag :( Det krockar lite för vi ska vara där kl 14. Hoppas du mår bra annars! Kram

2009-02-18 @ 23:13:57
URL: http://madeleineaxelsson.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0