"Dag 88 med karpaltunnelsyndrom"

    Igår brast mina tårar, jag inte kommti så långt med att gråta denna vecka vilket egentligen borde eftersom jag var påväg att föda här om dagen, eller snarare läkarna trodde det om värkarna ej gick att stoppa.Jag var dock positiv när det gällde den saken så jag trodde ju inte det var så farligt i början, bra var väl det så man ej oroar sig alldelels för mycket i onödan men sen kom gårdagens afton.

   Har gått och haft ont i händerna med värk som går upp till armbågarna i flera dagar nu och igår kväll tröttnade jag och bad min sambo kolla på nätet efter vad det kunde vara om det var något speciellt annars skulle jag ta upp det med läakren på onsdag.varet blev Karpaltunnelsyndrom.

   "Karpaltunneln är en trång kanal mellan handlovens ben och ett kraftigt band vid handloven. Genom kanalen går, förutom medianausnerven som är en av handens huvudnerver, också nio senor till de muskler som böjer fingrarna. Vid karpaltunnelsyndrom blir medianusnerven, klämd i karpaltunneln.

    Symtom

Ett ökat tryck mot nerven ger en domnings- och stickkänsla ut i tumme och fingrar. Smärtan kan även stråla upp mot axeln.

Besvären är vanligast på nätterna. Känseln i de fingrar som är drabbade kan i ett senare skede försämras, liksom tummens rörelseförmåga.  "

   Nu vet jag att det är många som drabbas av detta men jag hoppades ju att jag skulle se slutet i tunneln nu för igår svämmade alla tårar över. Nu jag ska tacka moder för att hon skänk mig sina goda gener som gör att man får dåliga leder kanske.

   Har fått höra så fina kommentarer att jag ej ska klaga för jag "har ju iallafall inte bukfetma och ser ut som en strandad val"

   Nej nu blir jag fasen arg min tur att få bli arg utan att någon annan ska ha mage och sätta mig på plats för att jag ska lugna ner mig. Jag må inte vara stor men och jag har en frisk bäbis i magen som i o för sig väger lite för lite men är frisk som sagt MEN att ha en frisk bäbis i en 90 ålders kvinnas mage är inte det roligaste vill jag lova. Jag skakar för medicinen jag går på, Känner mig mer utmattad när jag vaknat ä när jag lagt mig med värken på kvällen, har ont i händerna så de lär man ju inte kunna använda så mycket sen med alla de planer jag har och jag har ingen ork i kroppen så stackars Jari får ju göra allt här hemma då jag ömkar mig och har ont.

   Men hans leende och skratt är det som gör att man tänker att "det blir snart bra skall du se..."


Kommentarer
Postat av: Sofie

Tänker på dig gumman, du vet vart jag finns;)

pöss

2009-02-28 @ 13:44:49
URL: http://sofiemedpuff.blogg.se/
Postat av: Maddis

Gumman, klart att du ska få skrika ut allt.. ingen kan veta hur jobbigt de e förrän dom sitter där själva!! Jag tycker att du är otroligt stark som är så "stark" Många kramar till dig!!

2009-02-28 @ 16:32:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0