Dagens nyinlärning 25 Augusti!

   Detta är tillgänat min STORASYSTER, FÖD KVINNA!!!

   Det är nämligen såhär att min kära syster tror att hon får en son och får hon det så skall han heta Ivan, Ivan den förskräckliga, vilka barn du har, Tyra tyrann och Ivan den förskräcklige.

   Och då till dagens nyinlärning, idag, IDAG föddes den riktiga Ivan, en rysk tsar för 479 år sedan. Så vem var då denna man som min syster vill döpa sin "son" till? jo:




 

   Ivan IV, Ivan den förskräcklige (Иван IV), född 25 augusti 1530 i Kolomenskoje, död 18 mars 1584 i Moskva, blev Rysslands förste tsar 1547.

Ivan besteg tronen vid tre års ålder då hans far dog, när han var åtta dog även hans mor.Han uppfostrades tillsammans med sin dövstumme bror Jurij under kontroll av ett råd av bojarer.
 
   När han var 16 år tog han sig titeln tsar (kejsare), och blev den förste ryske härskaren med den benämningen. Han omformade lagstiftning, rustade en modern armé med eldvapen (streltserna) och strävade efter att skapa ett mer enhetligt rike. För att befästa sin makt underkuvade han också den ortodoxa kyrkan till staten. Ivan IV erövrade de försvagade khanaten Kazan och Astrachan mellan 1552-1556 och genom detta expanderade sitt rike markant.

   Hans beteende och metoder har i historieskrivningen ofta tolkats som utslag av förföljelsemani, och de han lät avrätta flera bojarer, liksom delar av Novgorods befolkning. Stora delar av norra Ryssland kom att avfolkas

   Se där då har ni lärt er något nytt idag!

Man lär sig något nytt var dag!


Kommentarer
Postat av: Tove

Vilket lärorikt inlägg!

2009-08-25 @ 12:00:44
URL: http://minitove.blogg.se/
Postat av: Fru Evelina

haha spännande att se då om det är en liten pojk!

själv trodde jag det var en flicka i min mage, men det blev ju såklart minst lika bra ändå! =)



kram!

2009-08-25 @ 12:17:50
URL: http://happilyeverafter.se
Postat av: Nadja

Ah vad bra, de kom några fler till tävlingen hihi :D

2009-08-25 @ 13:35:28
URL: http://sweetladysoul.blogg.se/
Postat av: Bisis

Ska se om jag föder någon dag... men nu har vi bytit namn igen till Albin, Theo, Thea, men vi är ändå inte nöjda så den får väl heta barn 2.............

2009-08-26 @ 07:52:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0