Gravid i vecka 36.

  

Barnet


   Om du väntar ditt första barn ligger det troligtvis i rätt position nu, uppochned. Tycker du att bebisen rör sig något annorlunda mot de första rörelserna? Det kan bero på att det är trångt därinne, men är du minsta orolig prata med din barnmorska. Nu ökar fostervattnets mängd inte mer utan det minskar snarare eftersom din kropp absorberar en del av det. Hjärnan är färdigväxt. En del psykologer säger att barnet redan nu är medveten om sitt "jag" eftersom det kan svara på saker med till exempel sparkar.

Vikt 2 800 gram.

   Mitt lilla barn ligger som sagt i säte och det lär inte flytta sig i första taget, har ett envist barn. Denna vecka, mellan vecka 35 - 36 är nog de mysigaste veckorna någonsin för jag har aldrig haft så mycket rörelse som nu. Känns rätt tryggt att den rör sig så, ett tecken p att den är frisk.
Vikt 1750 gram.


  

Mamma


   Din livmoder är 32-35 centimeter. Din mage kan börja sjunka ner lite och det blir lättare att andas, men det kan fortfarande vara svårt att hitta en bekväm sovställning. Många gravida upplever att de behöver kissa ännu oftare än tidigare. Det beror på att livmodern trycker på urinblåsan. Nu kanske din vikt stannar till förlossningen. Kolostrum eller råmjölk kan läcka ur dina bröst fast bebisen ännu inte är född.

   Svårt att sova och barnet ligger fortfarande och trycker under revbenen så det gör väl sitt. Mina bröst börjar bli ömma nu så kroppen börjar väl känna av att det närmar sig. Som sagt tror ju det kommer bli ett kejsarsnitt vilket jag tycker är synd. Vill ju faktiskt uppleva det där med att få föda själv. Många säger att jag ska vara glad för att jag slipper värkar och allt slit men för mig har det varit en stor grej att få föda själv så lite besviken känner jag mig men så länge jag har ett friskt barn så säger jag ingenting, det enda som betyder något. Har stannat rätt bra i vikten nu tror jag, gått upp 11 kg!




Mor:
Gravidmage vecka 36
Viktuppgång 11 kg
Bebis:
Sätesläge
1750 gram
Förmodligen kejsarsnitt

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0