Gravid i vecka 33-34.

   Det beror tydligen på hur man ser det jag är gravid i vecka 33 men ingående på vecka 34 därav att de säger att jag är i vecka 34.

   Barnet

   Många barn ligger nu med huvudet nedåt. Barnet lyssnar till mammans hjärtslag, magen som kurrar och andra kroppsljud. Inte konstigt att en del barn sedan har svårt att ligga själva i vaggan eller spjälsängen. De vill vara nära dig och lyssna till de här ljuden. De inre organen är nu färdiga, förutom lungorna. De behöver mogna ett tag till, de ska ju anpassas från vatten- till landlivet och luftfyllas när barnet kommer ut. Ögonens pupiller kan dras ihop och vidgas.

Vikt 2 350 gram.

   Nästa vecka får vi svar på hur stor vår bebis är men tror inte den väger så mycket som den ska. Har ätit kortison tabletter redan så monstrets lungor skulle utvecklas tidigare så jag tror att det är rätt lugnt på den fronten utifall jag skulle få föda för tidigt och nur har det gått så pass många veckor så nu är jag lugn i kroppen över det hela och bebisen sprattlas så pass mycket att jag vet att den verkar må bra.

Mamma


   Livmodern tränar för förlossningen nu och du kan känna av det i form av förvärkar, en del svagare och andra kraftigare. En del känner du inte av alls, men du kan känna med handen utanpå magen att den plötsligt drar ihop sig och blir alldeles spänd. Är du omföderska brukar förvärkarna vara kraftigare än med första barnet, säkert känner du även av dem lite oftare. Livmodern är jättestor nu. Kommer du ihåg i början när magen var platt? Mycket har hänt sedan dess.

Slidväggarna blir tjockare under graviditeten. Flytningarna kan bli allt mer rikliga. I slutet av graviditeten kan det vara svårt att skilja på vanliga flytningar och svagt sipprande fostervatten. Prata med din barnmorska om du känner dig osäker.

Källa: www.vardguiden.se

   Inatt vaknade jag av en rejäl värk det var längesen jag kände så, men det var bara en dock som tur är. Har ingen vätska i kroppen ännu, magen tänjs i vanlig ordning men magen har ej fått några bristningar ännu och jag har ej vägt mig sen förra veckan så jag tror jag ligger på 68 kg nu vilket är 9 kg ökning i vikt. Väger mig bara hos barnmorskan så jag har en och samma våg att utgå efter.

   Jag mår otroligt mycket bättre nu än vad jag gjort de 6 första månaderna i graviditeten och det känns skönt så jag hoppas det fortsätter så. tror att det har med att göra att jag fått så mycket vila så nu tror jag att allt kommer att gå bra och bara det är lugnande.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0