1:a skoldagen - Basen

   Vad får man om man blandar, klarrött, blått och gult? Även kallade basfärger. Jo en bas foundation. Är du dessutom ljus i hyn så får du även lägga till en gnutta vitt för att få till rätt nyans. Det är vad vi lärt oss idag att bygga upp en foundation eller concealer från scratch. Intressant att se att man faktiskt klarar sig på dessa få färger om verktygen i väskan tryter och man ej har rätt nyans på det man nu har.

   Färg & ljuslära var vad som vi gick igenom och jag har märkt att när det gäller ljuset så förstår man en hel del om man vet hur en kamera fungerar och hur viktbalasen blir påverkad av de olika ljusen du fotar med, fungerar ungefär likadant när de gäller sminkning. Därav att du kan lägga en grund och sminka dig hemma i ditt ljus på toaletten som ser helt förskräcklig ut när du väl är ute i solen då det i dagsljus verkligen visar alla skavanker man har ;)

   "Förgfördrivning, tona en färg över en annan för att nå ett resultat du är nöjd över som ger ett naturellt sken. En röd färg kan fortfaranda vara varm eller kall beroende på hur man arbetar med den. Röd och gul anses som varma toner medans blå och grön anses vara kala i färgtonkretsen. Sekundära färger är de färger som man får om man blandar primärfärgerna.

   Ljusets primärfärger är, klarrött, grönt och blåviolett.

   Grönt neutraliserar rött. Rött i sin tur neutraliserar blått, tänk på det när ni har concealer för att dölja fläckar, röda blemmor och den blåa tonen under ögat!"

   Allt det jag skriver i kursiv text är mest för min del då jag kan gå tillbaka till mina inlägg och se vad jag lärt mig och repetera!
  
   OBS! Detta är ej taget ifrån någon lärobok utan mina egna ord utifrån så som jag lär mig! Tänk på det!


Kommentarer
Postat av: Jacqueline

Så kul att du skriver om vad ni får lära er. Även om det är för dig så tycker jag det är super intressant. :)



Okej så kul, ja men precis. Det är ju så man lär sig. kram

2010-04-20 @ 20:13:44
URL: http://jacqueline87.blogg.se/
Postat av: Ellinor

Åh vad bra att du skriver lite om vad du lär dig.

Jag vill veta mer. Jag skulle verkligen behöva lära mig om foundation och baser över huvud taget. Använder aldrig sånt. För jag är så himla blek. Det går inte jag blir orangea.



Så mer tipps det mottages varmt

2010-04-20 @ 20:48:44
URL: http://ladye.blogg.se/
Postat av: Niffert

Jag skulle nog fråga om jag fick lägga ut det här materialet om jag var du. Läroböcker etc brukar vara copyrightskyddade.

2010-04-21 @ 09:59:50
Postat av: Anonym

Jag har lagt ett inlägg hur du tjänar lätta pengar på din blogg!



E du sugen på lite extra pengar så kolla !

2010-04-21 @ 10:15:53
Postat av: ♥Jenny Forsberg♥- Min kamp mot min vikt.

Vad tycker du om att gå till tandläkaren?

2010-04-21 @ 10:21:00
URL: http://forsbergjenny.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0