Patrick Swayze RIP!

   Skådespelaren och dansaren Patrick Swayze föddes den 18 Augusti i Houston, Texas 1952. Hans första professionella framträdande var som dansare i ”Disney on Parade” och senarei Broadwayuppsättningen av ”Grease”. Han blev bara 57 år gammal. Och avled stilla inatt omgiven av endast de han älskade, sin familj.

   I 20 månader har han kämpat emot elakartad cancer i bukspottskörteln. Trots sin långa sjukdom så har han inte låtit något stoppa honom. Han fullföljde exempelvis sitt kontrakt med tv-kanalen A-E för serien "The Beast" trots sina svåra smärtor och krämpor han haft. Hans kamp har blivit otroligt omtalad och uppmärksammad i USA. 

   – "Jag vägrar ge upp och vill inte bli reducerad till endast min sjukdom. Så länge jag kan kommer jag att leva ett så normalt liv det bara går", sa han i en intervju i våras.

   Hans första filmroll gjorde han i ”The Outsiders” 1983. Men det var först 1985 som han slog igenom i tv-serien ”Nord och Syd”.

   Det stora genombrotten kom 1987 med filmen ”Dirty Dancing” där han spelade dansinstruktören Johnny som förälskar sig i försynta ”Baby” (Jennifer Grey). En film jag sett alldelels för många gånger, lite tjejjig kan hända men jag är svag för dans. Hans kända citat: "Nobody puts baby in a corner" ett citat ifrån filmen som har blivit en klassiker och rankats som ett av världens kändaste citat ett flertal gånger.

   1990 spelade han rollen som Sam i ”Ghost” mot Demi Moore och Whoopi Goldberg, som vann en Oscar för bästa kvinnliga biroll i denna film.

   Patrick Swayze var sedan 1975 gift med den finskättade dansaren Lisa Niemi. De fick tyvär inga barn tillsammans.  Den 28 mars i fjol skrev han över hela sin mångmiljonranch i New Mexico och samtliga sina tillgångar på henne.

   Så bara för den saken samt att min sambo inte är hemma så åker den filmen på, man skall hedra de döda!


Kommentarer
Postat av: Emma-Lou

Det där är så sjukt. Man trodde verkligen han skulle klara sig längre. Han har på ngt sätt känts så....odödlig.

2009-09-15 @ 12:01:43
URL: http://www.metrobloggen.se/pesonen
Postat av: Jacqueline

Hallå! har pratat med nadja och malin om nästa vecka och nadja kunde inte på tisdag. Så tänkte om vi skulle ta det på torsdag eller fredag näste vecka då. Skulle det passa? Du kanske kan höra med Frida oxå?

2009-09-15 @ 12:13:38
URL: http://jacqueline87.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0