Gravid i v 29

Barnet:


   Nu börjar det verkligen likna en riktig liten bebis. Pojkar väger ofta lite mer än flickor.

Barnet växer och frodas. Nu är den ungefär lika lång som en vanlig skollinjal, men olika barn är olika långa redan nu.

Vikt 1 400 gram. 

   Idag skall vi till läkaren, monstret och jag så då hoppas jag på goda nyheter, nästa vcka är det meningen att vi ska mäta magen och då hoppas jag verkligen den har växt så jag slipper gå och oroa mig.


Mamma:


   Barnet och magen fortsätter att växa och det kan kännas som om dina inre organ trängs undan. Fostrets sparkar kan ses utanpå magen. Att känna mycket sparkar är helt normalt. En del känner mindre än andra. Från livmodern ner mot ljumsken går det så kallade livmoderband. När livmodern växer och livmoderbanden tänjs ut kan du känna en smärta som strålar ut mot ljumsken och blygdläpparna. Efter förlossningen drar banden ihop sig och besvären går över. Kanske känner du av förvärkar? Ett bra sätt att slappna av och dämpa dem är att lägga dig i ett varmt bad. När du slappnar av avtar värkarna.

   Förvärkar är ju bara förnamnet, för värkar har jag haft denna vecka. Magsjuk har jag varit och min arm har jag bara velat kapa av tack vare karpaltunnelsyndromet. Fortfarande bara 5 kg ökat vikt men det blir nog mer nu när man bara får ligga på sofflocket.

Pappa/partner:


   Har du börjat boa än? Boande innebär att hemmet och rutinerna iordningställs och ses över inför den nya familjemedlemmens ankomst. Ni kanske köper barnvagn, skötbord, vagga och spjälsäng. Tänk på att vissa barnvagnsmodeller måste beställas i god tid. Var ska skötbordet stå? Vilken barnvagn har fått bäst i test? Måste vi ha en ny barnvagn? Vagga kanske ni inte behöver och spjälsängen kan ni kanske vänta med.

Boandet innebär också att ni organiserar hemmet på andra sätt. Lagar trasiga möbler. Flyttar eller renoverar. Städar i källaren. Målar om och tapetserar. Syr gardiner och vårdar kläder. Bygger ut och renoverar. Allt för att skapa ett välkomnande hem. Gör en lista på vad ni vill ska göras men ställ inte allt för höga krav på er själva.

   Vart Jari boar det vet jag inte men jag som bara ligger hemma helt själv hela dagarna vill inget hellre än att boa här hemma. Vill först och främst ha hem spjälsängen så jag har något att göra, har ju en hel del som skall sys och jag vill inte oroa mig att det skall hända något och att allt inte skall hinna bli klart. Nu är det bara Jari som skall fatta hur viktigt det är för mig, så J FATTA!!!!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0