Gravid i v 28, framstegen!

Fakta om barnet:

   Nu har barnet stora chanser att överleva om det skulle komma. Barnet har ökat i vikt cirka tio gånger de senaste elva veckorna.

Barnet kan fortfarande vända sig ett tag till. De flesta barn fixeras sedan med huvudet nedåt i födelsekanalen fast en del lägger sig istället på sidan eller med stjärten nedåt. Då kan man försöka vända barnet.

Hjärnan börjar forma de olika vecken. Hittills har den varit ganska slät.

Vikt 1 200 gram

   Vårt barn vägde 850 gram när vi kollade på ultraljudet förra veckan och är lite litet men det är ingen fara säger läkarna, det beror inte på att jag äter för lite utan vissa barn är bara små.


Fakta om mamma:


   Brösten kan börja läcka mjölk. Du kan ha ökat åtta till elva kilo eller mer. Om din blodgrupp är Rh-negativ tas ett blodprov för att se om det bildas antikroppar i blodet. Finns det antikroppar i ditt blod måste det kontrolleras noggrant, eftersom det kan leda till sjukdomar hos barnet. Läs mer om prover under graviditeten till vänster under Kontroller under graviditeten. 

   Barnmorskan oroade sig dock idag för att mitt symfius mått ät alldelels för litet (måttet taget i sm ifrån blygdbenet till livmoderns högsta topp på magen) Förra gången vi mätte för 4 veckor sedan var den på 22 cm vilket är litet det med men det skall endå följa en kurva, måttet på den kurvan låg idag på 26 cm men min mage mätte bara 24 cm vilket innebär att jag skall in om 2 veckor igen och mäta magen igen och hoppas verkligen hoppas på att längden har ökat annars skickar hon upp mig till förslossningen igen och det vill jag inte.
   Behöver ej ta blodprov idag då jag har blodgrupp A och är Rh-positiv en mindre sak att tänka på. Har ökat i vikt 5 kg sen min graviditet började mycket mer har inte hänt.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0