Dagens nyinlärning, Bailys pärlor.

   Skulle söka på Baileys idag men hade lite för brottom så jag missade en bokstav men jag fick lära mig något nytt idag iallafall!



   Bailys pärlor är ett fenomen som uppstår strax före och strax efter en total solförmörkelse. Vad som händer strax före och efter är att solljuset endast tränger fram i månens dalar men hindras av bergen vid den ojämna kanten varvid resultatet blir ett glittrande pärlband av solljus vid månranden. Fenomenet uppmärksammandes 1836 av den brittiske astronomen Francis Baily.



Man lär sig något nytt var dag!

Kommentarer
Postat av: Elle

Jaa jag vet, ska det "i veckan" haha, man hinner inget när man är arbetslös för sjutton!! Nu vet jag varför pensionärerna alltid har sååå mycket att göra :)

Ronja började traska när hon var 8 mån och 3 veckor, ett äpple hög och ett flin på det, asgulligt.



2009-08-10 @ 23:56:32
URL: http://elinorelle.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0