Gravid vecka 32 eller 33?!

   Jag blir inte annat än tokig på det här tycker de säger olika till mig varje gång jag är hos barnmorskan eller på sjukhuset, igår sa de att jag gick in i vecka 33 idag, dag 0 så jag vet inte. Däremellan är jag någonstans och lurar. Men jag får väl skriva om vecka 33 som de så fint säger att jag är i.

Barnet

   När man mätt aktiviteten i hjärnan har det visat sig att det händer saker även när barnet sover. Kanske drömmer det redan. Nu kan barnet skapa röda blodkroppar och underhudsfettet lagras. Bebisen uppfattar ljus och mörker, natt och dag. Om barnet kan fokusera blicken redan i livmodern är forskare inte helt eniga om. Några hävdar att barnet lär sig fokusera först under första till andra levnadsmånaden.

Vikt 2 200 gram.

  Som sagt så mycket väger inte mitt barn det vet vi helt säkert. Tillväxtultraljudet bokat till den 17 april som sagt och barnets hjärtljud ligger på 145.

Mamma

   Ditt magmått (symfus-fundus) är nu 29-34 centimeter. Det varierar något beroende på barnets storlek och fostervattenmängden. Huvudsaken är att magen växer. Tänk inte för mycket på vikten, tänk istället på vad du äter och att du äter nyttigt. Ladda med kolhydrater inför förlossningen. Mycket grönsaker är också bra och ett par frukter om dan. Många tänker på förlossningen nu. 

   Mitt symfus mått ligger på 27 cm och magen växer som tur är. Nu har jag gått upp 8 hela kg så nu börjar det komma men det borde det ju göra eftersom magen växer. Inga bristningar men mer sug efter mjukglass.

   Just nu har jag tänkt väldigt mycket på förlossningen då jag inatt ej har kunnat sova som jag ska för jag har haft värkar igen. Så jag gick upp för att ta min medicin då blev det lugnare även om bebisen förde ett himla liv men det är alltid bra. Detta gör förstås att jag blir extra orolig för jag vill inte åka upp till förlossningen igen. Har legat i sängen hela dagen nu bara för att jag vet att vila lugnar ner det mesta och åker jag till förlossningen så säger de samma sak, ligger hellre här än åker till sjukhuset.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0